La produzione cameristica di Verdi / Verdi kamarazenéje |
||
Per quanto ampia possa essere la bibliografia verdiana, al momento
nessuna pubblicazione ha trattato in maniera sistematica la produzione
vocale cameristica del più importante compositore italiano dell'Ottocento.
Un CD rom coprodotto dal Conservatorio di Musica di Monopoli e dall'Istituto Italiano di Cultura per l'Ungheria si propone di colmare finalmente questa lacuna. Il CD rom conterrà una introduzione storico-critica, l'apparato bibliografico, una cronologia verdiana, l'analisi musicale, la riproduzione delle partiture e un'esecuzione audio di tutte le composizioni vocali da camera di Giuseppe Verdi al momento conosciute. La pubblicazione è stata curata da Giulio D'Angelo e Teresa Satalino. Ove si vagli la
globalità dell'opera verdiana, le composizioni per voce e pianoforte
, per quantità e spesso anche per qualità, non sono certamente
rilevanti. Giulio D'Angelo |
Bármily
gazdag Verdi életmuvének bibliográfiája, mindeddig
egyetlen publikáció sem foglalkozott szisztematikusan a
18. század legnagyobb zeneszerzojének énekes kamarazenéjével.
A Monopoli-i Zenei Konzervatórium és a magyarországi
Olasz Kultúrintézet közös gondozásában
megjeleno CD-rom cégre betölti ezt az urt. A CD-rom tartalmazza
a történelmi bevezetot, a teljes bibliográfiát,
a Verdi-muvek kronológiáját, továbbá
zenei elemzéseket nyújt, partitúrák reprodukcióját
és a zeneszerzo mindazon énekes kamarazenéjének
hangfelvételét, amelyek jelenleg ismertek. A CD-romot Giulio
D, Angelo és Teresa Satalino állította össze.
Amennyiben tüzetesen megvizsgáljuk a Verdi-muvek egészét, az énekre és zongorára írt muvek mennyiségüket és minoségüket tekintve minden bizonnyal nem jelentosek, tanulmányozásuk mégis több okból érdekesnek tunhet. Mindenekelott azért, mert e muvek nagyobbik része Verdi zeneszerzoi pályafutásának indulására és annak elso idoszakára esik. Így érdemben lehet tanulmányozni életpályájának alakulását, elso, nemcsak zenei, hanem tágabb értelemben vett irodalmi és kulturális megnyilatkozásait. Ezen felül indirekt módon tágabb horizont nyílik gyakori ismeretségeire, barátságaira, a milánói kulturális és politikai miliore olyan idoszakban, amely fordulópont volt a város kulturális életében és Itáliában általában, a Risorgimento megmozdulásainak hajnalán, amelyek a 18. század második felében a szavojai-ház királyságával az egységes Itáliához vezettek. Ami kifejezetten a zenét illeti, fel lehet ismerni, miként vált néhány zenei alkotás egészében vagy részben Verdi késobbi színpadra írt zenei muveinek részévé. 1838 Verdi életútjának fontos állomása egyrészt azért, mert a zeneszerzo ekkor dönti el, hogy Bussettoból végleg Milánóba költözik, másrészt mert ebben az évben publikálják a Giovanni Canti stílusára írt elso zenei muveit, amelyeket Verdi közlésre érdemesnek tartott. A színházi színrelépésre várva ezek a zenemuvek az akkor még ismeretlen zeneszerzo számára egyfajta bemutatkozást, "belépojegyet" jelentettek. A hat románc már Verdi azon óhajára születik meg, hogy kapcsolatot teremtsen, (vagy újrateremtsen) azzal a környezettel, amelyet véletlenül ismert meg milánói tanulóévei alatt Lavignánál (V. Lavigna a milánói Scala karmestere, Verdi tanító mestere volt). Egy évvel késobb, 1839-ben ugyancsak a Canti Kiadó három Verdi románcot közölt. Elso színpadi muve, az "Oberto Szent Bonifác gróf" Scala-beli bemutatásához közeledvén úgy tunik, hogy a fiatal Verdi még inkább be akarja bizonyítani elhivatottságát a színházhoz, muveinek mind szerkezetével, mind zeneszerzoi kvalitásával. A "l, Esule" lírai története és a másik mu, a "Notturno guarda che bianca Luna" tipikusan operai muvek. Hogy mily tudatosan szervezte a zeneszerzo e muvek propagandáját, nem tudni, minthogy nem maradt fenn semmiféle közvetlen bizonyíték a Canti Kiadóhoz fuzodo kapcsolatáról. Eltekintve néhány kisebb zenemutol, amelyet többé-kevésbé rögtönözve, az ot nagyrabecsüloknek, noi hódolóinak és tiszteloinek írt, a Lucca Kiadó 1845-ben újabb hat románcot publikált. Ezek fontos részét alkotják azon muveknek, amelyekrol most írunk. A fiatal és akkor még ismeretlen zeneszerzo, aki 1838-ban elso románcaival bemutatkozott, a zenei világ egyik leginkább ünnepelt személyiségévé vált. Ahhoz, hogy példával érzékeltessük, mennyire megváltoztak a körülmények, elegendo Verdi egyik udvarias, formális, de finoman határozott levelét idézni, amelyet a Lucca Kiadóhoz írt: " Szándékomban áll a hat énekes kamarazenére írt románcot közreadni, egyet minden hónapban májustól vagy júniustól. Ha megfelel Önnek, közölje velem a feltételeket. Késobb talán közreadom Manzoni himnuszait és valami mást is " Ez a hat románc az utolsó olyan mu, amely egy kiadói gyujtemény szerves része lehet. Idorendben elorehaladva megjegyezzük, hogy mintegy az operai muvek megszületésével párhuzamosan az énekes kamarazenei muvek mind ritkábbak, és mindinkább átmeneti epizódokhoz kötodnek Verdi életmuvében: kevésbé jelentos zenei hódolat magán célra, hogy beilleszkedjék a szalonok hangulatvilágába, rendezetlen oldalak, hogy felpezsdítsék az együttélés pillanatait, szerény hozzájárulás a kiadók jótékonysági kezdeményezéseihez. Minden bizonnyal ezek a románcok szerények, de nem hiányoznak belolük a zenei értékek. Még a zenei közhelyek, a rutinos megoldások, a rögtönzések között s a kevésbé jelentos énekes kamarazenére írt románcokban is itt-ott feltunik az olasz 18. századi zene legnagyobb személyiségének géniusza. Másról is szó van.. E zenei muvek megszületését vizsgálva érzékelni lehet a 18. századi szalonok levegojét, a szalonokét, melyeket sokszor félreismertek, ha éppen nem irónia tárgyaiként szerepeltek, de mégis színházi találkozások voltak (és összetuzések), amelyek nem csekély mértékben járultak hozzá az egységes Itália jövojének kialakulásához, politikai és kulturális fejlodéséhez. |